maandag 25 juli 2016

Plooien met een eigen wil!

Een plissérok meenemen in de reistas? Dat kan enkel en alleen als je naar de geschikte reisbestemming gaat. Vorige week trokken we met z'n tweetjes naar de Loirestreek: een decor van prachtige kastelen en pittoreske dorpjes. Het kasteel en de tuinen van Villandry  waren de ideale plaats om mijn laatste naaisel te showen.




Het 'plissé-avontuur' begon toen ik het pakketje ging afhalen in het postkantoor. Ik had enkele stofjes besteld en verwachtte een doos of een zak. Toen de man aan het loket zei "Oh ja, het is dat pakketje dat niet geplooid mag worden" dacht ik eventjes dat ik het om een foutje ging, maar het bleek wel degelijk om mijn stofjes te gaan. De stof zit tussen twee papiertjes zodat de plooien mooi in de stof blijven. Ik liet de stof tijdens het stikken tussen het papier zitten. De chiffon is zeer gladde stof. Als je op het papier stikt, kan je precies werken. Daarna scheur je het voorzichtig van de stof los.


Ik koos voor een midi-rok in een zachtroze snoepkleur die past bij heel wat items uit mijn kleerkast. Ik combineerde met deze aangepaste versie van de Dusty top.


Ik nam twee keer de volledige stofbreedte en bij het stikken van de naden zorgde ik ervoor dat ik mooi in een plooi stikte. Toch was het resultaat niet zo netjes. Er zat niets anders op dan de vouwtjes naast de naad er voorzichtig, onder een lichte doek, terug in te strijken. De voeringstof knipte ik 15 cm korter dan de rok.


De zoom afwerken was een ander paar mouwen. Ik vouwde eerst 2 x 1 cm om, maar de zoom begon toen om te krullen. Bij de tweede poging overlockte ik de zoom en vouwde ik deze een halve centimeter om. Dit gaf nog steeds niet het gewenste resultaat want de vouwtjes aan de onderkant waren helemaal verdwenen. Ik koos er uiteindelijk voor om mijn overlock op de kleinste steek te zetten en de linkernaald te verwijderen. Deze afwerking is nog steeds niet top, maar ach, wie let er in zo een decor op de zoom?


Het aanbod aan kastelen in de regio is enorm, maar de tuinen van dit kasteel zijn een absolute must-see. Er zijn drie niveaus: een watertuin met oude lindebomen, een bloementuin en de grootste siermoestuin ter wereld.


Stof: Stof op zolder
Elastiek en naaigaren: Veritas

8 opmerkingen:

  1. Mooi! Gewaagd om die plissé zelf te stikken, maar knap!! En zo jaloers ;) ik sta er voor geen meter mee :(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap, ik heb er ook al lopen over twijfelen om de stof te bestellen. Blijft het mooi in de was, of moet je echt veel strijken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Normazl blijven de plooitjes in de was, ik heb een gekochte maxiversie van de jbc ... Voor 34 eur kon ik geen stof en fournituren kopen :-)

      Verwijderen
  3. heel mooi, zo wil ik ook eentje maken! Heb jij rekbare of niet rekbare voeringstof gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruikte gewone, niet rekbare voeringstof! Veel succes met jouw exemplaar!

      Verwijderen
    2. Dank je. Ik maakte er ondertussen eentje, maar ben ook niet overtuigd van de zoom. Overlockte jij uiteindelijk de plooien dicht of open? (Snap je mn vraag?) Dank je!

      Verwijderen
    3. Ik overlockte met de plooien dicht.

      Verwijderen