donderdag 3 augustus 2017

Morris hemd

In de laatste La Maison Victor stond het Morris hemd. Een zomers hemdje met een officierskraag en polosluiting. Een los hemdje, helemaal Matisse zijn ding!


Met een baby in huis denk ik bij tetradoeken onmiddellijk aan spuugdoeken voor over de schouder, wikkeldoeken en ultra-aborberende handdoeken. Sinds kort heb ik nog een bijkomende functie ontdekt: hydrofiele stof om mee te naaien. 👍 Superzacht en luchtig, ideaal materiaal voor een zomerse outfit en momenteel een hype in naailand. Voor jongens lijken de mogelijkheden beperkter en was het even zoeken naar het geschikte patroon.

 


Door tetrastof te kiezen voor dit project maakte ik het mezelf onnodig moeilijk. Door de meerdere lagen dubbele stof gecombineerd met de vlieseline weigerde mijn naaimachine om knoopsgaten te maken. Eventjes overwoog ik om kamsnaps te gebruiken, maar deze vloekten met de 'bohemien'stijl van het stofje. Er zat dus niets anders op dan met een kleine zigzagsteek en veel bepruts handmatig de knoopsgaten te naaien. Dat was ook de reden waarom ik op het kraagje de knoop (en bijhorend knoopsgat) achterwege liet.

 
De geboogde zoomlijnen, het ingewerkte borstzakje, de rugvouw ... het zijn stuk voor stuk details die het hemd helemaal afwerken en die me tijdens het naaien veel voldoening gaven.


Het luchtig hemdje, de tropische planten en de kleurrijke lori's, we waanden ons eventjes in de jungle. De leuke foto's werden genomen tijdens een dagje Planckendael. Matisse genoot van alle dieren en al helemaal van deze schattige papegaaien. Een klein potje nectar was genoeg om onmiddellijk tientallen vogeltjes rond en op hem te krijgen. Door hun speciale voeding is hun stoelgang nogal euh ... plat (understatement). We waren gewaarschuwd en toch was er ons eentje te snel af. 

 

Patroon: Morris hemd - La Maison Victor (juli / augustus 2017)
Stof: Hydrofiele stof - Stoffencircus


4 opmerkingen:

  1. Heel leuk hemdje, dat staat hier ook op de planning voor de schooloutfit.
    en wat die vogels betreft ik ben daar ook altijd het slachtoffer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel mooi hemdje. Dat moet ik precies ook eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi!! Ik maakte er ook al 2 en ben echt fan van het patroontje. Bij mijn eerste versie met hydrofielstof had ik ook wat moeite met de knoopsgaten en ik hoorde ook al van iemand anders dat die stof echt niet ideaal om er knoopsgaten in te zetten...

    Ik moet er nog eentje gaan maken, ook in een oker hydrofielstofje maar met stipjes. Duimen dat het weer lukt.

    BeantwoordenVerwijderen