zondag 29 oktober 2017

Gest(r)ikt!

Voor de Let's Sti(c)k Together uitdaging van deze maand moesten we aan de slag gaan met een Belgisch patroon: eentje dat we nog nooit maakten of een hack van je favoriet patroon. Ik koos mijn favoriet meest gebruikte Belgisch patroon. Telkens wanneer er een baby'tje geboren wordt, rolt er een Oliver broekje vanonder de naaimachine. Raar maar waar, maar voor onze eigen baby naaide ik dit broekje nog nooit. De uitdaging van deze maand was dus de spreekwoordelijke schop onder de kont.



Denise is flink aan het groeien. Maatje 62 begint te klein te worden. Hoog tijd dus om haar kleerkast aan te vullen met grotere stuks ... hoewel maat 68 eigenlijk nog best wel klein is. Ik maakte dus niet één, maar onmiddellijk twee stuks, beiden geknipt uit stofrestjes.


Ik begon met het blauwe modelletje en vond het broekje wat 'gewoontjes' ... en zo kwam ik op het idee van dit hack hackje. Ik maakte het broekje een beetje meer girly door van de beenboorden strikjes te maken.



Er is geen patroontekenaar aan mij verloren gegaan, want ik brak mijn hoofd om alles netjes uit te werken. 

Hoe ging ik te werk?

- Ik gebruikte de afmetingen van de beenboordjes, maar plaatste het patroondeel in de andere richting op de stof.

- Ik stikte de lange kanten op elkaar en keerde daarna het geheel binnenstebuiten.

- Ik schikte daarna het lusje rond de beenboord en keek goed na dat beide naden mooi op elkaar lagen.

- Daarna stikte ik alles vast. Omdat de boordjes bij maat 68 echt mini zijn, was dat nogal een gepruts. 


De strikjes zijn niet echt opvallend, maar een leuk detail om het broekje te pimpen. Bij de tweede versie volgde ik dezelfde werkwijze maar om het strikje toch iets opvallender te maken, gebruikte ik contrasterende boordstof.



En zo kreeg Denise een comfy Oliver broekje met girly variant. 

Patroon: Oliver broekje (maat 68) - Emma en Mona
Stof: restjes (Bambiblauw)

Ben je ook benieuwd welke (Belgische) naaisels nog gemaakt werden?

19 opmerkingen:

  1. ooooh die is superschattig! die teentjes zijn gewoon om in te bijten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh zo lief! En idd die babykleertjes is een uitdafing op zich he, alles is zo klein :) goed gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze is toch echt te cute voor woorden hoor! Prachtig!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat zo'n leuke mini-jack zo'n verschil kan maken <3!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het strikje maakt het helemaal af! Zo schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterend, die mini gestrikte voetjes <3

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh kei koddig die kleine voetjes en beentjes. De gele is mijn favoriet. Knap gedaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zo superleuk gedaan! Dat is nog eens een goed ideetje voor het setje dat ik graag voor mijn kleine babynichtje wil maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tof gedaan. Het zit hem in de details.
    Het is nu helemaal van jou :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke en schattige baby outfitjes. Het ziet er allemaal zou mooi en verzorgd uit met prachtige details.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel lief! Zowel de broekjes als het meisje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Weer heel mooi gemaakt chapeau👍 Zowel voor de mama als het modelletje Denise

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke hack zeg! Twee mooie broekjes en inderdaad, net dat tikje schattiger door de strikjes. Ga ik zeker onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen