vrijdag 3 november 2017

Stoer in velours!

Wie mij enkel kent uit blogland, zou misschien vergeten dat er hier thuis drie kinderen rondhuppelen. De jongste wordt verwend met schattige jurkjes. De oudste is verzot op geklede hemdjes. En het middelste kind? Die krijgen we op de blog amper te zien omdat er zelden voor genaaid wordt. Hij 'erft' de selfmade stuks van de broer. #shameonme



Daar kwam verandering in toen ik het laatste nummer van La Maison Victor doorbladerde. De Sallie jas trok meteen mijn aandacht. Hoewel het patroon voor meisjes werd bedacht, zag ik er wel iets in voor Cyrille. Het jasje is een beetje zoals hijzelf. Stoer op het eerste gezicht, maar eigenlijk heel zacht. 


Ik gebruikte nicky velours om het jasje te maken, waardoor het eigenlijk meer een leuke trui werd. Deze stofkeuze was echter niet ideaal om de gebiesde zakjes af te werken. De eerste versie was echt niet om aan te zien. Frustratie alom. 



Uit een klein stofrestje knipte ik de voorpanden dus helemaal opnieuw. Eventjes dacht ik eraan om de zakjes achterwege te laten. Het leuk katoentje dat ik als binnenzakje wou gebruiken, deed me toch voor een tweede poging gaan. En eens het stuk was afgewerkt, verdwenen de handjes onmiddellijk in de zakjes. Oh, wat ben ik blij dat ik toch doorzette!




Voor mijn tweede poging had ik eigenlijk te weinig stof, maar ik legde - tegen alle naaiwetten in - mijn stof tegen de richting in. Daarna tekende ik de biesjes op het voorpand, met balpen, want op dit velours stofje zag ik geen enkele andere optie. Oké, achteraf gezien kon ik alles gewoon met een krijtje op de averechtse kant tekenen, maar frustraties, ik zei het al ... Poging twee was een heel stuk beter. Nog niet perfect, maar zeker draagbaar.

De aangeknipte deeltjes naast de rits waren nieuw voor mij. Samen met de coupenaden in de mouwen zijn het leuke details. Het rugpand had wel een aantal centimeter langer gemogen.



Om alles lekker warm en zacht te houden, knipte ik ook het beleg uit nicky velours, waardoor het doorstikken op bepaalde plaatsen nogal moeilijk ging door de vele dikke lagen stof.



Tijdens het naaien werd er veel gevloekt (vertelde ik al dat ik een naald brak en drie pogingen nodig had om de halsboord op z'n plaats te krijgen?), maar och, wat ben ik uiteindelijk tevreden met dit stuk. 


En Cyrille? Die is ook super tevreden. Want de Sallie jas, dat werd de Cyrille trui. Een trui, op zijn lijf geschreven en speciaal voor hem gemaakt. 



Patroon: Sallie Jas - La Maison Victor (november / december 2017)
Stof: Nicky velours - Stoffencircus

4 opmerkingen:

  1. Oh zo zacht in die velours! Dat jasje staat hier ook nog op de planning!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oooh wat een leuke versie en zo'n schattig manneke in zijn leuke jasje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een geboren fotomodelletje met weer een mooi jasje👍

    BeantwoordenVerwijderen